Tarvo Varres

TARVO VARRES
“MEMORY-SENSITIVE”

21.09-7.10.2017 Draakoni galeriis
Avamine 20. septembril kell 18.00

Tarvo Varres on kunstnik, kelle tööd on peamiselt foto- ja videoinstallatsioonid. Näitustel esineb alates 1991. aastast, tema eelmine suurem näitus „Leegi vari“ (koos Kirke Kangroga) toimus 2015. aastal Tartu Kunstimajas. Tarvo Varres on saanud Kinoliidu noore fotograafi preemia (1992), Rühm T koosseisus Eesti Kultuurkapitali aastapreemia (1996) ning on Köler Prize 2018 nominent. Alates 1996. aastast on Varres külalisõppejõud Eesti Kunstiakadeemias. Tema töid kuulub Eesti Kunstimuuseumi kaasaegse kunsti kogusse.

Käesoleva näituse keskseks teoseks on fotoseeria “Kättesaamatu mälestus (Brüsseli nurgad)” aastast 2015.

Kontseptuaalses ja postkontseptuaalses fotopraktikas pole nurgamotiiv midagi iseenesest haruldast. Ometi tuleb Tarvo Hanno Varres nurgamotiivi juurde oma loomingus juba teistkordselt – tema varasem seeria kujutas koduse Tallinna tänavanurki, koos üksikute hingamispausidena sisselipsanud ruumi sisenurkadega. Kahte seeriat näib ühendavat eksistentsiaalne küsimusepüstitus inimese argistest valikutest, mis laieneb üldistuse tasemel inimeseks olemisele ja koosolemisele üldiselt. Seeriasse kuuluvad kakskümmend kaks mastaapset fotot on üles pildistatud valdavalt videvikus. Inimtühja öise linna “murdepunktid” toovad meieni kaamera vaatenurga poolt unifitseeritud arhitektuuri kaudu küsimusi selle linna mateerias kehastuvast ajaloost, kolmkeelsest identiteedist, igapäevastest kasutustest ja staatusest niinimetatud Euroopa pealinnana. Ent nagu on kirjutanud Gaston Bachelard, pole kogetud maja kunagi inertne karp, vaid psühhologiseerub peaaegu automaatselt, saades üheks olulisemaks psühhoanalüütiliseks konstruktsiooniks, üheks algsemaks hinge mudeliks, kus pööning vastab superegole, eluruumid egole ja kelder mõistagi alateadvusele. Sihitult läbi öise linna hulkuva flanööri silme läbi üles pildistatud majanurkade kogumik on mentaalne maastik, kujuteldav rahvamass, mis esitab küsimusi mitte ainult enese, vaid ka vaatleja identiteedi kohta, säilitades ambivalentsuse, mida Varres peab hea kunstiteose vältimatuks osaks. Käsitledes iseenesele veel suuresti tundmatu linna maastikku, toob kunstnik pealkirja tasandil sisse mälestuste tagasitoomise, võimatu või takistatud mälutöö motiivi. Võimalik, et see kuskil taamal terendav või kujuteldav mälestus ei kuulugi üksnes kunstnikule, vaid on pigem osa protsessist, mis teda vaatajatega ühendab.

Hanno Soans

Näitus on osa Tallinna Fotokuu’17 kaasaegse kunsti biennaali galeriide programmist. 4. oktoobril algusega kell 17.00 toimub ringkäik näitusel.

Kunstnik tänab Mari-Leen Kiiplit, Kristin Reimani, Kai Laidlat ja kõiki inimesi kauplusest Crème de la Crème.
Näituseid Draakoni galeriis toetavad Eesti Kultuurkapital ja Eesti Kultuuriministeerium.